O naszej szkole
Patronem szkoły jest Zbigniew Świętochowski, z którą to postacią związana jest szczególna, wzruszająca i ważna dla naszego regionu historia. Był on
polskim spikerem radiowym, którego kariera rozpoczęła się w roku 1930 w Polskim Radiu. Dzięki
wysokim walorom spikerskim, już przed wojną zdobył sobie uznanie i popularność wśród słuchaczy. W 1939 r. w oblężonej Warszawie wygłosił jako spiker dyżurny ostatni apel radiowy do całego kraju. W okresie
powstania warszawskiego był spikerem powstańczej rozgłośni „Błyskawica”. Oprócz pracy spikerskiej, którą kontynuował po wojnie, występował w roli
aktora i reżysera radiowego, był odtwórcą tekstów literackich, muzycznych i politycznych. Uhonorowany został wieloma odznaczeniami, między innymi „Złotym Mikrofonem” za 40-lecie pracy zawodowej.
W 1985 r. w Barczewie rozpoczęto budowę nowej szkoły. Patronat medialny nad budową objęło
Polskie Radio Łódź, a szczególnie redaktor Zbigniew Korzeniowski, który w wielu audycjach informował o postępach w budowie.
W 1989 r. szkoła w Barczewie została częściowo oddana do użytku. Rada Pedagogiczna, rodzice i dyrekcja szkoły wspólnie z red. Zbigniewem Korzeniowskim zaproponowali na patrona
kandydaturę Zbigniewa Świętochowskiego. Propozycja ta została przyjęta z niekwestionowaną aprobatą i
1 września 1989 r. odbyła się uroczystość nadania szkole imienia zasłużonego spikera Polskiego Radia.
Nadrzędnym celem placówki jest wszechstronny rozwój ucznia. Swoje zainteresowania uczniowie mogą poszerzać na zajęciach pozalekcyjnych. Oferta zajęć jest bardzo szeroka, w zależności od rozmaitych zainteresowań uczniów.
Szkoła organizuje czas wolny młodzieży i kształtuje nawyki kulturalnego spędzania czasu wolnego poprzez prowadzenie zajęć pozalekcyjnych rozwijających osobowość młodych podopiecznych.
Absolwent naszej szkoły:
- jest tolerancyjny - rozumie, że różnice między ludźmi są czymś normalnym
- doskonale funkcjonuje w swoim otoczeniu
- jest aktywny - lubi ruch i chętnie uprawia sport w różnych jego odmianach
- jest rozważny - zna zagrożenia występujące w jego środowisku
- jest ciekawy świata - chętnie gromadzi wiadomości, korzystając z różnych źródeł
- jest prawy - rozróżnia złe i dobre uczynki
- jest otwarty - wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i szkoła
- jest krytyczny - potrafi selekcjonować i porządkować zdobyte informacje
- jest odpowiedzialny - stara się przewidywać skutki swoich działań
Nauczyciele kształcenia początkowego zaś:
- tworzą uczniom przyjazną atmosferę
- sprzyjają ich wszechstronnemu rozwojowi
- zapewniają poczucie bezpieczeństwa
- uczą pozytywnego myślenia i twórczego działania
- stosują różnorodne aktywne metody i formy pracy
- pracują indywidualnie z uczniem zdolnym i mającym problemy w nauce
- organizują różnorodne konkursy szkolne i międzyszkolne